Utbildningshistoria, metoder, 7,5hp
Kursplan
Kursplan för
forskarutbildningskursen
(Methods in the History of Education, 7,5 ECTS)
Kursen anordnas av Nationella forskarskolan i utbildningshistoria.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
·
redogöra för olika metoder inom det
utbildningshistoriska
forskningsfältet
·
diskutera möjligheter och begränsningar med olika
historie- och samhällsvetenskapliga angreppssätt
·
reflektera över förhållandet mellan en
undersöknings syfte, teori, metod och resultat
·
kritiskt granska utbildningshistoriska studier ur
ett metod-perspektiv
·
diskutera hur metoder kan och bör presenteras
·
tillämpa en av de metoder som presenteras under
kursens gång
Innehåll
Diskursanalys
Kulturanalys
Läroplansanalys
Maktanalys
Organisationsanalys
Prosopografisk metod
Genomförande
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. En skriftlig examinationsuppgift (provundersökning) lämnas in som ventileras i slutet av kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar. Betygen Underkänd och Godkänd ges.
Kurslitteratur
Se särskild förteckning