Utbildningshistoria, metoder, 7,5hp
Schema
Seminarium 1 och 2, torsdag den 19 februari
Seminarium 1
Seminariet inleds med en introduktion av Esbjörn Larsson, FD, historiker Uppsala.
Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 17/2 till Johannes.Westberg@edu.uu.se
Litteratur
Börjesson, Mikael, 2006, "Om att klassificera sociala grupper" i Mikael
Börjesson m.fl. (ed.), Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska
texter tillägnade Donald Broady, Uppsala, s. 249-258. (finns
tillgänglig som pdf)
Larsson, Esbjörn 2005, Från adlig uppfostran till borgerlig
utbildning. Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866, Uppsala, kap.
1-4 (finns
tillgänglig som pdf på Diva)
Seminarium 2
kl. 13.45-16, sal
1126
Seminariet inleds med en introduktion av Johannes Westberg, FD historiker, Uppsala.
Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 17/2 till Johannes.Westberg@edu.uu.se
Frivillig middag
Kl. 17.00 (vi beställer
mat och beblandar oss med övriga doktorander på lärarutbildningen i
personalrummet, dryck medtages)
Litteratur
Trever, Amy, 2006, ”Institutions and organizational change: reforming New York
City’s public school system”, Journal of
Education Policy Vol. 21, No. 5, s. 497–514 (finns
tillgänglig som pdf)
Westberg, Johannes 2008,
Förskolepedagogikens framväxt. Pedagogisk förändring och dess förutsättningar,
ca 1835-1945, Uppsala, kap. 1-5, 9 (finns
tillgänglig som pdf på Diva)
Seminarium 3 och 4, torsdag den 12 mars
Seminarium
kl. kl. 10.15-12.30, sal
1440
Seminariet inleds med en introduktion av Ulf P. Lundgren,
professor i pedagogik, Uppsala.
Som förberedelse för seminariet skall varje
seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning
i litteraturen.
Texten skall vara inskickad senast den 6/3 till
Johannes.Westberg@edu.uu.se
Litteratur
Englund, Tomas 1988, "Om nödvändigheten av läroplanshistoria" i
Utbildningshistoria 1988, s. 74-84.
Lundgren, Ulf P 1989, Att organisera
omvärlden. En introduktion till läroplansteori, Stockholm, kap. 1-7, 13.
Seminarium
Seminariet inleds med en introduktion av Staffan Wennerholm, FD, idé- och
lärdomshistoriker, Uppsala.
Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 6/3 till Johannes.Westberg@edu.uu.se
Frivillig middag
kl. 17.00
Litteratur
Lindmark, Daniel 1995, Uppfostran,
undervisning, upplysning. Linjer i svensk folkundervisning före folkskolan,
Umeå, s. 11-38, artikel 4, 5.
Wennerholm, Staffan, 2005,
Framtidsskaparna. Vetenskapens ungdomskultur vid svenska läroverk 1930-1970,
Lund, kap. 1-3, 6.
Seminarium 5 och 6, torsdag den 16 april
Seminarium 5
Seminariet inleds med en introduktion av Roddy Nilsson,
docent, historiker, Växjö.
Som förberedelse för seminariet skall varje
seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning
i litteraturen.
Litteratur
Axelsson, Thom 2007, Rätt elev i rätt
klass. Skola, begåvning och styrning 1910-1950, Linköping, kap 1, 4-5 (finns
tillgänglig som pdf på Diva)
Marcus, Thomas 1996, ”Early nineteenth century school space and ideology” i
Paedagogica Historica Vol. 32, No. 1,
s. 8-50.
Seminarium 6
kl. 13.45-16, sal
1440
Seminariet inleds med en introduktion av Hanna Enefalk, FD,
historiker, Uppsala.
Som förberedelse för seminariet skall varje
seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning
i litteraturen.
Frivillig middag
kl. 17.00
Litteratur
Enefalk, Hanna 2008, En patriotisk
drömvärld. Musik, nationalism, genus, Uppsala, s. 9-28, 65-164 (finns
tillgänglig som pdf på Diva)
Börjesson, Mats 2003, Diskurser och
konstruktioner. En sorts metodbok, Lund, s. 15-48.
Seminarium 7 och 8, onsdagen den 20 maj
Seminarium 7
Kursdeltagarna ventilerar varandras kurs-PM.
Inför detta seminarium ska kursdeltagarna ha författat en
längre PM på 10-15 sidor där en av de metoder som behandlats under kursens gång
tillämpas på ett valfritt källmaterial.
Schema för ventilering meddelas 13/5.
Seminarium 8
kl. 13.45-16, sal
1126
Kursdeltagarna ventilerar varandras kurs-PM.
Inför detta seminarium ska kursdeltagarna ha författat en längre PM på 10-15 sidor där en av de metoder som behandlats under kursens gång tillämpas på ett valfritt källmaterial. Texten skall vara inskickad senast den 11/5 till Johannes.Westberg@edu.uu.se
Schema för ventilering meddelas 13/5.
Frivillig
avslutningsmiddag
kl. 17.00