UPPSALA UNIVERSITET : Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden : Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi : Nationella forskarskolan i utbildningshistoria
Uppsala universitet
Hoppa över länkar
 

Utbildningshistoria, metoder, 7,5hp

Schema

 

Seminarium 1 och 2, torsdag den 19 februari

Seminarium 1, Prosopografiska metoder
kl. 10.15-12.30, sal 1126

Seminariet inleds med en introduktion av Esbjörn Larsson, FD, historiker Uppsala.

Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 17/2 till Johannes.Westberg@edu.uu.se

 

Litteratur
Börjesson, Mikael, 2006, "Om att klassificera sociala grupper" i Mikael Börjesson m.fl. (ed.), Fältanteckningar. Utbildnings- och kultursociologiska texter tillägnade Donald Broady, Uppsala, s. 249-258. (finns tillgänglig som pdf)

Larsson, Esbjörn 2005, Från adlig uppfostran till borgerlig utbildning. Kungl. Krigsakademien mellan åren 1792 och 1866, Uppsala, kap. 1-4 (finns tillgänglig som pdf på Diva)

Seminarium 2, Organisationsanalys
kl. 13.45-16, sal 1126

Seminariet inleds med en introduktion av Johannes Westberg, FD historiker, Uppsala.

Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 17/2 till Johannes.Westberg@edu.uu.se

Frivillig middag
Kl. 17.00 (vi beställer mat och beblandar oss med övriga doktorander på lärarutbildningen i personalrummet, dryck medtages)

 

Litteratur
Trever, Amy, 2006, ”Institutions and organizational change: reforming New York City’s public school system”, Journal of Education Policy Vol. 21, No. 5, s. 497–514 (finns tillgänglig som pdf)

Westberg, Johannes 2008, Förskolepedagogikens framväxt. Pedagogisk förändring och dess förutsättningar, ca 1835-1945, Uppsala, kap. 1-5, 9 (finns tillgänglig som pdf på Diva)

 



Seminarium 3 och 4, torsdag den 12 mars

 

Seminarium 3, Läroplansanalys
kl. kl. 10.15-12.30, sal 1440

Seminariet inleds med en introduktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik, Uppsala. 

Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 6/3 till Johannes.Westberg@edu.uu.se

Litteratur
Englund, Tomas 1988, "Om nödvändigheten av läroplanshistoria" i Utbildningshistoria 1988, s. 74-84.

Lundgren, Ulf P 1989, Att organisera omvärlden. En introduktion till läroplansteori, Stockholm, kap. 1-7, 13.

 

Seminarium 4, Kulturanalys
kl.  13.45-16, sal 1440

Seminariet inleds med en introduktion av Staffan Wennerholm, FD, idé- och lärdomshistoriker, Uppsala. 

Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 6/3 till Johannes.Westberg@edu.uu.se

Frivillig middag
kl. 17.00

 

Litteratur
Lindmark, Daniel 1995, Uppfostran, undervisning, upplysning. Linjer i svensk folkundervisning före folkskolan, Umeå, s. 11-38, artikel 4, 5.

Wennerholm, Staffan, 2005, Framtidsskaparna. Vetenskapens ungdomskultur vid svenska läroverk 1930-1970, Lund, kap. 1-3, 6.

 


Seminarium 5 och 6, torsdag den 16 april

 

Seminarium 5, Maktanalys
kl. 10.15-12.30, sal 1440

Seminariet inleds med en introduktion av Roddy Nilsson, docent, historiker, Växjö. 

Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen.  Texten skall vara inskickad senast den 9/4 till Johannes.Westberg@edu.uu.se

 

Litteratur
Axelsson, Thom 2007, Rätt elev i rätt klass. Skola, begåvning och styrning 1910-1950, Linköping, kap 1, 4-5 (finns tillgänglig som pdf på Diva)

Marcus, Thomas 1996, ”Early nineteenth century school space and ideology” i Paedagogica Historica Vol. 32, No. 1, s. 8-50.

 

Seminarium 6, Diskursanalys
kl. 13.45-16, sal 1440

Seminariet inleds med en introduktion av Hanna Enefalk, FD, historiker, Uppsala. 

Som förberedelse för seminariet skall varje seminariedeltagare ha författat en PM som behandlar metoden och dess tillämpning i litteraturen. Texten skall vara inskickad senast den 9/4 till Johannes.Westberg@edu.uu.se

Frivillig middag
kl. 17.00

 

Litteratur
Enefalk, Hanna 2008, En patriotisk drömvärld. Musik, nationalism, genus, Uppsala, s. 9-28, 65-164 (finns tillgänglig som pdf på Diva)

Börjesson, Mats 2003, Diskurser och konstruktioner. En sorts metodbok, Lund, s. 15-48.

 


Seminarium 7 och 8, onsdagen den 20 maj

Seminarium 7, Ventilering
kl. 10.15-12.30, sal 1126 

Kursdeltagarna ventilerar varandras kurs-PM. 

Inför detta seminarium ska kursdeltagarna ha författat en längre PM på 10-15 sidor där en av de metoder som behandlats under kursens gång tillämpas på ett valfritt källmaterial. Texten skall vara inskickad senast den 11/5 till Johannes.Westberg@edu.uu.se 

Schema för ventilering meddelas 13/5.

 

Seminarium 8, Ventilering
kl. 13.45-16, sal 1126

Kursdeltagarna ventilerar varandras kurs-PM. 

Inför detta seminarium ska kursdeltagarna ha författat en längre PM på 10-15 sidor där en av de metoder som behandlats under kursens gång tillämpas på ett valfritt källmaterial. Texten skall vara inskickad senast den 11/5 till Johannes.Westberg@edu.uu.se

Schema för ventilering meddelas 13/5.

Frivillig avslutningsmiddag
kl. 17.00